Inspiration til madplan

Som lovet længe, har jeg en plan om at der her på Esskocha skal være mere mad.

Det starter i dag.

Med min første madplan her på siden.

Den perfekte madplan for mig:

  • er 100% økologisk.
  • er bygget op omkring den aktuelle sæsons råvare.
  • giver mulighed for at retter kan genbruges i en ny variation i andre retter i løbet af ugen.

Derfor er det også et must at der indtænkes en “reste-ret” gerne sidst på ugen.

Gode reste-retter er:

Kød- og grøntsagssaucer

Lasagne

Forårsruller

Pizza, snegle, pirogger

Tærte

Grød

Brød

Wraps med rester

Pandekager lavet på eller med fint hakkede eller blendede rester

Æggekage/røræg/omelette

Frikadeller, falafler, kødboller

Etc.

 

Madplanerne dækker udelukkende hverdage, for at skabe plads til dage du ikke er hjemme, spiser takeaway eller måske har gæster og lyst til at lave noget særligt.

Hermed det første madplans-indlæg:

Madplan for uge 41

  • Hokkaidosuppe
  • Æblebagt fisk med hytteost, bagt hokkaido med drys og bulgur
  • Bønnegryde med ris
  • Farsbrød, kantareller, rødbeder/kartofler og brun sauce
  • Pizza

Mandag:

Hokkaidosuppe på løg, hvidløg, hokkaido, bouillon, æble og chili.

Serveret med ristede kikærter og tern af chorizo

Flûtes

Obs: Bruger du økologisk hokkaido kan du koge eller bage med skræl da denne bliver blød under tilberedning.

…..

Tirsdag: 

Ovnbagt filet af fisk, bagt på bund af æbleskiver. Toppet med hytteost og paprika.

Bagte tern af hokkaido, vendt med lidt olie, honning, hakket chili (efter smag),

salt og peber, drysset med hakkede hasselnødder eller sesamfrø.

Serveret med bulgur

→ Sæt butterbeans i blød til i mogen!

…..

Onsdag:

Bønnegryde

Bønnerne blendes i foodprocessor, gerne groft.

Svits rigeligt med løg af i olie(det er dem der giver fylde til retten), tilsæt hvidløg.

Tilsæt de hakkede bønner. Vend sammen med salt og peber og godt med spidskommen.

Gulerødder og rød peber i skiver.

Dæk blandingen med rester af suppen og hakkede tomater og tilsæt boullionterning

Server med ris

…..

Torsdag:

Farsbrød på rester af suppe/bønnegryde, med smørstegte kantareller, brun sauce og bagte kartofler/rødbeder

Spice den gerne op med hakket bacon og flødeost. Rør sammen med hakket løg/hvidløg mel eller maizena, salt og peber og evt. et æg. Form og svøb i baconskiver.

Bag ved 180°c til kernetemperaturen er 72°c og bacon er sprød. Skru evt. op for varmen til sidst.

Rens kantareller, snit bunden af. Dryp af på klæde. Når alt andet er klar, smeltes smør og kantarellerne vendes med salt på panden. Ikke for længe!

Kartofler skæres i både.

Rødbeder skrælles og skæres i skiver af samme tykkelse som kartoflerne. Bages i ovnen til de er møre ca. 30 min. ved 190 men det afhænger af om og størrelsen på kartofler/rødbeder.

Brun sauce på den nemme måde:

Svits løg og hvidløg i rigeligt med olie.

Drys mel på så det suger olien.

Tilsæt piskefløde og derefter vand.

Hold varmen så høj så mulig uden at lade det brænde på, pisk godt.

Når du hælder væde i varm blanding af olie og mel vil det tykne og du fortsætter bare med at hælde væde i indtil saucen kan koge og har den konsistens du ønsker. Tilsæt bouillon, salt, peber og kulør. Og evt. sky fra farsbrødet.

….

Fredag:

Pizza.

Har du stadig rester af suppen kan den blendes med soltørrede tomater og oregano og bruges som pizzasauce.

Alternativt kan noget også bruges direkte i dejen.

Topping kan være alt hvad hjertet begærer, men prøv gerne en variant med tynde skiver af kartofler, frisk rosmarin, syltede peberfrugter og hytteost fordelt på pizzaen i små toppe.

Husk endelig at spørg hvis du har nogen sprgsmål!

Jeg er selv lidt sådan en der prøver sig frem så når jeg skriver madplaner, så er det meget den del af mig der skriver. Og derfor er der kun det med jeg tror du har brug for. Men som sagt har du brug for andet så spørg endelig!

 

Charlotte fra Esskocha.dk

 

1 thought on “Inspiration til madplan

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *