Madplan uge 43 med en genvej til fantastiske frikadeller

…ja måske verdens bedste frikadeller!!!

Ud over de særlige frikadeller er der til næste uge flere ting der kan laves ekstra af til madpakken, f.eks. frikadellerne og knækbrødet. Og pastasalat går også fint i en madpakke, dog uden at det er vendt med ostesauce, i hvert fald ikke for meget!

  • Klar svampe-nuddelsuppe med kylling, ovnbagte tomater og porre (også i en børnevenlig variant)
  • Torsk med ris, svampesauce og “røde” blomkål
  • Pasta(salat),ostesauce, ristet chorizo, persille og knækbrød
  • Frikadeller på svampesauce, broccolisalat, lynsyltede blommer og couscous
  • Pitabrød med deller, grønt og dressing

Mandag

Klar svampe-nuddelsuppe med kylling, ovnbagte tomater, fintsnittet porre lynstegt i smør med lidt tørret chili.

Ingredienser:

  • Hønsefond
  • Svampe
  • Havtorn (hakket)
  • Squash (revet)
  • Ægnudler
  • Kylling med skind (måske fra lår)
  • Tomater
  • Porre
  • Smør
  • Olie
  • Knust chili (eller hakket frisk)
  • Salt og peber

Jeg har lidt svært ved at gennemskue hvad der er bedst for miljøet; at lave en kyllingefond selv fra bunden der skal koge og koge eller om det er bedre at lade industrien tage sig lige af den den. Fordi det at lave kyllingefond til en mindre husholdning alt andet lige må kræve uforholdsvis meget energi, vand og kød. For slet ikke at tale om tiden og pladsen på komfuret der også kan være en kæmpe udfordring. Så helt ærligt, brug en god fond, pasta eller flyvenede, terning eller granulat. Vælg det der passer dig.

Løg og hvidløg snittes fint, sauteres i olie. Tilsæt rensede svampe, jo flere forskellige slags jo sjovere for smagen. Tilsæt fond og kog. Smag på den efter en halv times tid og vurder om den har brug for mere salt, men vemdt til du smager svamene tydeligt.

Tomater halveres, drysses med salt, peber og hvidløgsolie. Bages i ovn ved 120° i tre timer. Har du ikke tre timer så skru op for varmen til 180°c i ca. 20 min, men hold øje.

Kylling, helst med skind, skæres i 1 cm. store tern og vendes med hvidløgsolie. Steges ved middel varme på panden til skindet er sprødt, men før hvidløgen bliver brændt.

Nudler koges og vendes med hakket hakket havtorn, og revet squash. Hold lidt tilbage hvis du har bærn der skal have nudler for sig selv.

Porre snittes fint og vendes på en varm pande med smør og drys af lidt knust chili, lige før servering. Brug gerne den samme pande som kyllingen var på.

Til voksne anrettes suppen i en dyb skål med nudlerne der er vendt med citrongræs, ingefær og squash i bunden, hældes over med dampende svampesuppe. Serveres med de bagte tomater, kyllingen og porren på toppen i den rækkefølge.

Til børn holde du emnerne adskilt, så du kan servere en skål med nudler, en med suppe og en for hver af tilbehøret!

Tirsdag

Torsk med ris, svampesauce og rødbedekogt blomkål

Ingredienser:

  • Torsk (eller anden hvid fisk)
  • Chorizo (ristet)
  • Parboiled ris
  • Løg
  • Hvidløg
  • Svampe
  • Piskefløde (gerne lidt flødeost også)
  • Hønseboullion (terning)
  • Blomkål
  • Rødbeder
  • Salt og peber
  • (Gulerod)

Ris koges.

Blomkål koges hel (men uden blade og det nederste af stokken) sammen med nogle rødbeder der er renset og skåret i grove tern. Er det for vildt kan du til børnene lave lidt almindelig blomkål og gulerodsstave.

Løg, hvidløg hakkes og svitses i olie i en gryde. Tilsæt svampe, salt og peber. Fond og lidt fløde. Jævn evt. fløden med mel eller maizena og kog saucen ind. Bliver den for tyk tilsætter du vand, fond eller fløde efter smag. Husk salt og peber;0)

Obs:

Husk at gemme noget sauce til frikadellerne torsdag!

Onsdag

Pasta-salat, ostesauce, ristet chorizo, persille og knækbrød

Ingredienser:

  • Pasta (kogt)
  • Mælk
  • hvedemel
  • Ost (Racletteost, eller anden fed ost, måske gorgonzola efter smag)
  • Chorizo (ristet)
  • Ribs (frost)
  • Pære (tern)
  • Hjemmelavet knækbrød: 150 g havreklid, 25 g havregryn, 40 g sesamfrø, 40 g hørfrø, 40 g græskarkerner, 40 g solsikkekerner, 2 tsk  salt, ½ dl olie, 1½ dl vand, 1 æg.

Knækbrød:

Bland alle ingredienser. Del dejen i to og rul ud mellem to stykker bagepapir til ca. ½ cm tyk eller lidt tyndere. Skær dejen igennem med pizzaskære.

Bag i ovn. Jeg bager af to omgange. Først 15 min ved 150°c, køle af og så knækker jeg dem fra hinanden og bager dem 10 min ved 200°c. Alternativt skulle det kunne lade sig gøre at bage dem 15 min ved 210°c.

Tø ribs op.

Kog pasta.

Ostesauce:

Pisk lidt hvedemel ud i lidt mælk. Lun det i en gryde. Når det tykner tilsætter du mere mælk og koger igennem (pas på det ikke brænder på, det gør det meget nemt). Tilsæt reven ost efter smag, her kan du godt give den god gas med kreativiteten. Kog forsigtigt og smag til med salt og peber.

Vend pastaen med ostesaucen lige før servering.

Rist chorizotern på panden og tilsæt pæretern lige før du vil tage chorizoen af.

(Brug evt. skinketern eller strimler hvis dine børn er mere til det. Det giver bare ikke den samme smag!)

Anret pastaen vendt med den varme ostesauce, drysset med chorizo/pære og serveret med knækbrød.

Har du mulighed for at lave frikadellefarsen til i morgen er det en god idé!

Torsdag

Frikadeller på svampesauce, broccolisalat, lynsyltede blommer og couscous

Ingredienser:

  • Hakket svinekød
  • Løg
  • Hvidløg
  • Svampesauce
  • Havregryn eller rasp (hvis du lader farsen trække mindst 1 time. Ellers hvedemel eller maizena.
  • Æg
  • Broccoli
  • Aromatiske æbler (f.eks. Santana)
  • Spidskål
  • Chiliflager (kværnet)
  • Evt. ribs eller rababer (tynde skiver)
  • Blommer (grove tern eller skiver)
  • Æbleeddike
  • Salt og peber
  • Sukker
  • Olie

Frikadellefars:

Riv eller blend løg/hvidløg. Bland kød, løgmix, mel (eller det du har valgt!), æg, salt og peber, og en god stor grydeske af svampesaucen fra tirsdag.

Fars bliver altid bedst hvis det laves så tidligt så muligt, gerne dagen før!

Giv stegeskorpe på panden. Bag færdig i ovnen. Alt efter størrelsen vil jeg tro at 220°c i 5-10 min er rigeligt.

Husk at lave ekstra deller til pita fredag!

Couscous:

Jeg følger ikke opskriften på pakken (total surprise, jeg følger næsten aldrig en opskrift;0), men det jeg gør er virkelig simpelt. Kog vand. Tilsæt boullion. Hæld couscous ud i et ildfastfad og fæld lidt af det kogende vand på og rør rundt. Tilsæt vand til du har opnået den konsistens du kan lide. Tilsæt evt. lidt olie og måske lidt salt. På denne måde undgår du at din couscous klasker helt sammen til klumper.

Broccolisalat:

Broccoli i buketter (gerne skåret en gang igennem). Spidskål snitte fint. Æbler i tern. Det hele på varm pande med lidt olie og lidt chili kværnet ud over (undlad evt. chili til børnene), vendt ved hård varme i få min.

Lynsyltede blommer:

Blommer i skiver, drysset med eddike, sukker og lidt salt og peber, lynstegt på varm pande.

Servér frikadellerne med couscous, broccolisalat og blommer.

Lav gerne dressing til pitabrød i dag. Både friske og tørrede krydderurter incl. salt og peber, kommer bedre til udtryk når de får lov at folde sig ud over tid!

 

Fredag

Pitabrød med deller, grønt og dressing

Og den her ligger vist lige til højrebenet.

Men måske du kan overveje at lave en salat der ikke bare er på iceberg, tomat og agurk, som ikke kan fås dansk økologisk lige nu. Vi har lidt salat i haven, men tomater og agurker er slut-prut hvad de danske angår!

Prøv i stedet at lave en lun salat af strimlet kål (f.eks. hvidkål, spidskål eller rødkål), spinat eller revne rødder/knolde (gulerødder, beder eller selleri). Det kan vendes kort i olie på panden med hvidløgsolie, salt og peber og evt. tørrede stødte krydderier. Eller marineres rå i en olie/eddike-dressing.

 

Velbekommen!

Charlotte fra Esskocha.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *