Madplan uge 45

Den anden dag besluttede jeg mig for at det var på høje tid at smage/lave løgsuppe.

Jeg er ikke vild med bløde løg og tanken om de der slatne løg i min suppe har bare ikke tændt mig særlig meget.

Men du må virkelig ikke lave samme fejl som mig!!!

Lad vær med at vente hvis du aldrig før har lavet denne seriøst nemme suppe. Jeg vil næsten våge den påstand at det er den nemmeste suppe jeg nogensinde har lavet. 

Det tager lidt tid at pille og skære løgene, men det er altså det værd. Også selv om du ender med at dine øjne løgtuder værre end en overtræt baby!

I denne uge er det vigtigt du er obs på at løgsuppen kan bruges mange gang og at den skal bruges både tirsdag til rosenkålssalaten, onsdag til at lave speltotto på og gerne også torsdag til falaflerne.

Løber du tør kan du overleve på hønsefond.

 

Madplan for uge 45:

  • Løgsuppe med smørbønner og sprøde butterdejspakker
  • Indpakket fisk, rosenkålssalat med blomme, salvie og rugkerner
  • Speltotto 
  • Falafler, hvidkålssalat, kartofler og yoghurtdressing
  • Spaghetti, hvidløgsrejer og grøntsager

 

Mandag

Løgsuppe med smørbønner og sprøde butterdejspakker.

Ingredienser:

  • Smørbønner/butterbeans (udblødt mindst 12 timer)
  • Smør
  • Løg (i tynde skiver, ikke ringe!)
  • Hvidløg (hakket eller i skiver efter smag)
  • Hønsefond (vand+hønseterning)
  • Salvie (kvist eller blade, fiskes op før servering)
  • Æblecidereddike
  • Evt. lidt hvidvin
  • Sukker
  • Salt 
  • Sort peber
  • Butterdejsplader
  • Flødeost

Udblød bønnerne ca. 12 timer og kog dem til de er møre i saltet vand.

Tag butterdej ud af fryseren.

Tænd ovnen på 200°c.

Til en hovedret skal du beregne ca. 4 dl. suppe pr. person.

Jeg brugte 5 pænt store løg og 3 fed hvidløg til 1 liter hønsefond.

Sortér løgene i en god klat smør. Tilsæt evt. mere hvis der ikke er nok. Løgene skal kunne blive klare i smøret.

Tilsæt en god sjat æblecidereddike og evt. lidt hvidvin. Det kommer til at justere smagen så vær opmærksom på hvor meget du ønsker at syren kan smages til sidst. Jeg kan godt lide det så derfor bruger jeg en del.

Nu skal du så være tålmodig, for løgene skal brunes/ tage farve og det kan tage en rum tid med en stor portion. 

Rør jævnligt og lav imens de små pakker med fyldt butterdej.

Når løgene langt om længe er blevet brunlige, tilsætter du fonden (den må helst ikke være for kraftig!), lidt salt, sukker og sort peber.

Lad suppen simrer mindst 15 min.

Butterdejspakker:

Den optøede butterdej skæres i kvadrater der, når du folder alle fire hjørner ind på midten, har en passende størrelse.

I midten placerer du flødeost rørt med hvidløg. Har du nogle friske krydderurter i vindueskarmen eller lidt chili kan du også bruge lidt af det!

Bag i ovnen til de er puffet op og fint gyldne.

Servér løgsuppen med de varme bønner og butterdejspakkerne ved siden af.

 

Tirsdag

Indpakket fisk, rosenkålssalat med blomme, salvie og rugkerner.

Ingredienser:

  • Hvidkålsblade (fra hovedet du skal bruge på torsdag)
  • Smør
  • Salvie (hakket)
  • Filet af hvid fisk (f.eks. torsk, sej eller kulmule)
  • Hvidløg (hakket)
  • Rosenkål (halveret)
  • Blommer (tern eller skiver)
  • Rugkerner (kogte)
  • Drænet løgsuppe fra mandag
  • Olie
  • Salt og peber

Tænd ovnen på 180°c

Kog hele rugkerner til de er møre, gerne i bouillonvand eller endnu bedre i drænet løgsuppe. Bare vær obs på at der skal være til rosenkålsalaten og speltottoen i morgen!

Hak salvie.

Bland med blødt smør.

Krydder fisken med salt og peber.

Fordel små smørklatter på fisken og pak den så godt som muligt ind i kålblade. Bag i ovnen i ca. 20 min (men tjek gerne efter 15 min.)

Rosenkålssalat:

Rens rosenkålen ved at skære det nederste af stokken og fjern de yderste og evt. grimme blade. Del hvert rosenkål i halve.

Blommer udstenes og skæres i både eller store tern.

Hvidløg pilles og hakkes.

Varm panden med olie. Tilsæt hvidløg, lad det ligge alene et halvt minut før du tilsætter kål og blommer. Drys lidt salt og peber på lad gerne rosenkålen få lidt farve før du tilsætter lidt drænet løg suppe og lader koge lidt ind.

Tag salaten af mens der stadig er godt bid i rosenkålen.

Du kan evt. vælge at gemme lidt blommer skåret i tern, til at drysse på salaten før servering. 

Server fisken i bladet, med rugkerner og den dampende rosenkålssalat

Har du mulighed for det så sæt kikærter i blød til falafler torsdag, da de bliver bedst hvis du laver farsen dagen før, altså i morgen!

 

 

Onsdag

Speltotto (risotto på perlespelt)

Ingredienser:

  • Olie
  • Skalotteløg (fint hakket)
  • Perlespelt
  • Peberrod (fint revet)
  • Drænet løgsuppe
  • Hvidvin
  • Persillerod (skrællet og i mindre tern ca. 1×1 cm.
  • Savoykål (tynde strimler) 
  • Parmesan (revet)
  • Evt. lidt fløde 
  • Salt og peber
  • Ristet rugbrød

Sautér løg i olie uden de tager farve.

Tilsæt perlespelt og rør godt rundt. Lag det tage smag fra løgene et minut eller to.

Hæld hvidvin på så det dækker halvdelen af kernerne. Lad det koge ind til væsken er næsten væk.

Tilsæt lidt af fonden og rør rundt og lad det simrer. Du fortsætter med at tilsætte lidt fond og koge ind, til perlespelten har en konsistens der er lidt mere bid i end du ønsker.

Tilsæt parmesan, salt og peber.

Smag til.

Er du til lidt eller meget parmesan?

Er du til en flydende eller mere “tør” speltotto?

Kan du lide den flydende kan du tilsætte lidt fløde og koge igennem.

Persilleroden ristes i ovnen (ca. 220°c i 15 min.) med olie, salt og peber.

Savoykålen snittes og blancheres (=kommes i kogende vand et halvt min/gives et opkog). Drypper af i si eller på klæde!

Servér speltottoen vendt med savoykål, drysset med persillerodstern og ristet rugbrød ved siden.

Sæt kikærter i blød til i morgen og lav gerne dressingen. Du kan evt. bare hakke halvdelen af korianderen og blande den i yoghurten med lidt hvidløg 

Torsdag

Falafler, hvidkålssalat, bagte kartofler og yoghurtdressing

Ingredienser:

  • Udblødte kikærter (de må ikke være kogte så dem fra dåse går ikke)
  • Æg
  • Løg
  • Hvidløg
  • Spidskommen
  • (citronskal, ikke et must)
  • Løgsupperest
  • Hvedemel
  • Hvidkål  (hakket og snittet)
  • Savoykål (hakket)
  • Persillerod (hakket)
  • Æble (tern)
  • Valnødder (knækket)
  • Salt og peber
  • Olie
  • Kartofler
  • Yoghurt natural
  • Koriander (hakket)
  • (Evt. persille)
  • Sukker

Dressing:

Halvdelen af korianderen blandes i yoghurten med lidt hvidløg, salt og peber. Så tidligt som muligt da smagen skal nå at folde sig ud.

Falafler:

Kikærterne blendes med spidskommen, salt, peber og evt. citronskal.

I en stor skål ælter du korinder, (persille), løg, mel, æg, savoykål, hvidkål, persillerod og lidt af suppen grundigt igennem. Farsen har godt af at trække så den kan sagtens laves dagen før.

Du kan undlade de revne grøntsager eller nøjes med en smule først gang du laver falaflerne.

Det er vigtigt at du får en klistret dej du kan sætte i kugler på en pande med ret så meget olie. Så hold evt. igen med suppen.

Falaflerne bliver flottest og bedst hvis du kan friturestege dem.

Ellers steg dem på panden til de er smukt gyldne.

Kartoflerne bages ved 200°c i ca. en time alt efter størrelsen

Hvidkålssalat:

Pres en citron, tilsæt lidt sukker, salt og peber. Dryp olie i til det tykner. 

Vend med fint snitte hvidkål, æbletern og valnødder.

Servér falaflerne med bagte kartofler, yoghurtdressing og hvidkålssalat.

Til i morgen: Pil tigerrejer og læg dem i hvidløgsolie. Opbevar på køl.

 

Fredag

Spaghetti, hvidløgsrejer og grøntsager

Ingredienser:

  • Spaghetti (kogt)
  • Tigerrejer
  • Hvidløg
  • Olie
  • Citronskal
  • Fløde
  • Salt og peber
  • Savoykål (blancheret i strimler)
  • Squash (i strimler eller revet)
  • Forårsløg (snittet)
  • Chili (hakket)
  • Persille

Har du hvidkål eller persillerod som rest fra ugen kan du også bruge det! Snit hvidkålen og rist tern af persillerod i ovnen.

Kog fløde i en gryde med citronskal, lidt hakket chili, salt og peber og vend den kogte spaghetti i, sammen med forårsløg, squash og savoykål.

De hvidløgsmarinerede rejer steges på panden.

Servér retten med rejerne på toppen af spaghettien og måske lidt brød.

Velbekommen!

Find tidligere madplaner her!

Charlotte fra Esskocha.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *